Buscar este blog

sábado, 21 de diciembre de 2019

"New experiments in self-teaching" Sugata Mitra (complementari)




Hui volem comentar un vídeo que ens ha facilitat el nostre tutor al aula virtual, es diu “New experiments in self-teaching” i el ponent es Sugata Mitra. Aquest especialista ens compta el seu projecte d’educació en el que treballa amb xiquets de totes les parts del mon buscant trobar resultats basant-se en l’aprenentatge autònom.

La manera en la que comença a treballar es facilitant en barris pobres un ordinador. D’aquesta manera els xiquets que participen no tenen una  bona formació ni han pogut utilitzar mai aparells tecnològics, pel que per resumir diem que els xiquets parteixen de cero al apropar-se als ordinadors. Una vegada els nens tenen accessibilitat als mateixos, el professor Mitra els deixa a soles per tal de que ells siguin els que vagen descobrint el funcionament del aparell.

Mitra torna passat uns mesos per vore com ha anat l’experiència. Per a la seua sorpresa, els xiquets havien aconseguit entendre com funcionava, pot ser d’una forma bàsica però ja sabien mantejar-se i tot pel seu propi peu, ningú podia haver-lis ensenyat, pel que tot el que havien avançat era perquè ells mateixos tenien interès, pel que conclou “els xiquets aprenen a fer el que ells volen aprendre a fer”.

Per continuar amb la nostra entrada agafem un alta cita del mestre “Si un nen té interès, llavor ocurrix l’educació” Baix esta premissa es resumeix la ponència. El que ocurrix quan trobes algo atractiu es que et crida l’atenció, pel que vols saber més sobre això, informar-te (en aquest cas els xiquets volen saber com funciona) i l’aprenentatge que extraus es significatiu.

D’aquesta forma podem dir obertament que l’aprenentatge pot donar-se de forma autodidacta i que té uns resultats òptims, ara, no podem obviar el fet de que es necessari tindre accés a algun tipus de recurs o material amb el que, diguem, trastejar.

Ente les conclusions que Mitra extrau, també apunta la importància de que algú te anime, doncs dins del seu experiment li diu a una persona externa que de tant en tant motive als xiquets en les seues llavor i, efectivament, el que s’aconsegueix es que milloren els resultats.

Entre altres coses que trobem importants a dir es que, els participants acaben per construir una espècie de organització entre ells mateixos, com per exemple nombra que una nena aprèn ella mateixa cóm ser professora per tal de ajudar a la resta de companys. Es crea una xarxa de treball entre xiquets que volen aprendre.

La conclusió que també volem extraure nosaltres es que, com ja hem comprovat, l’educació arriba als xiquets d’una forma molt diferent si naix d’ells la curiositat. S’involucren en l’eina que tenen entre mans i volen arribar fins al final per tal de conèixer. Pensem que hui en dia no es té en compte les necessitats de l’alumnat, cosa la qual explicaria el per què de tanta desídia en els centres educatius.

Incorporar aquets canvi en el plantejament de les aules, també conllevaria necessàriament un professorat compromès en el seu treball, que escolte al xiquets i que tinga una bona formació per tal de guiar el ritme de la classe amb un sentit, que s’implique en la seua feina i que facilite als nens materials nous de treball. En l’educació de hui falta que s’incorpore un gir dialògic on la dinàmica es cree entre tots, ja que sorgiria de la conversa entre companys y mestre.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Com analitzar els materials (complementari)

Jaume Bonafé en un dels seus quaderns, en concret en el número 203, va fer referència a l'anàlisi dels materials. Hem decidit també ana...