Buscar este blog

sábado, 21 de diciembre de 2019

Materials i recursos per a la diversitat funcional



El primer, ens agradaria aclarir a què fa referencia l’atenció a la diversitat.. Això,. Doncs, amb esta ens referim (a manera de resum) a totes eixes accions que tracten de previndre o de donar resposta a les necessitats, en este cas, de tot l’alumnat d’un centre escolar.

Que existisca la diversitat en un aula és el principal foment per a treballar la inclusió tant educativa com social. D’esta manera aconseguirem que s’avanci basant-nos en valors com el respecte entre totes les persones siga quin siga la seua condició.

L’atenció a la diversitat ha sigut un tema que ha despertat l’interès en l’educació en este últim temps perquè l’educació con a Dret fonamental no pot quedar exempta per a alguns grups.

D’esta manera veiem necessari que es faça un canvi en el panorama, tant a nivell de ´’establiment i espai, incorporant tot tipus de mesures amb què facilitar l’accessibilitat, com en la incorporació d’estes persones en l’aula, buscant que es cree un clima normalitzat i còmode on tot el món puga relacionar-se amb la resta.

D’altra banda, si parlem d’atenció a la diversitat i escola, és un punt important revisar i adaptar els material amb què es treballa en les aules. No podem parlar d’un fi (la plena inclusió de aquells que presenten diversitat en la vida estudiantil) i no tindre en compte que les ferramentes de treball per a això deuen d’estar adaptades.

A dia de hui comptem amb molts avantatges que incorporar a l’aula per a fer més fàcil la integració d’aquells que presenten diversitat en la classe. Per exemple:

- En casos de diversitat motora, per exemple, presenten dificultats a l’hora d’escriure, així que es creen materials com un aparell que s’adapta al moviment, posició i forma de mans i dits permetent fer més fàcil l’escriptura i el dibuix.



- Un altre exemple seria “El caragol Serafin”, plantejat per l’ONCE. Es tracta d’un joc multimèdia interactiu dirigit a xiquets entre els 3 i 7 anys, va enfocats a persones amb ceguera/discapacitat visual, però pot ser empleat per qualsevol altre xiquets.

Consta d’un conte que pot escoltar-se de forma completa o per capítols i de 16 activitats que poden realitzar-se de forma seguida o triant les activitats que poden realitzar-se de forma seguida o triant les activitats agrupades de quatre en quatre, dins de quatre personatges del conte: el caragol, la gata, el colibrí i la tortuga.  Té, a més, una activitat extra denominada “Ludoteca Braille”. Conté una guia d’utilització del programa dirigida als docents i famílies per a ajudar-los a obtindré al major rendiment possible del programa i de les possibilitats que aquest ofereix i un Manual d’Usuari.



Els recursos didàctics i materials en educació són un punt d’especial rellevància ja que és amb els mateixos amb què es motiva l’alumnat, amb el que es facilita la comprensió de concepte i ‘aprenentatge... si en un aula hi ha un alumne amb quansevol tipus de diversitat, és necessari facilitar-los estos materials adaptats segons les seues necessitats i objectius que vulguem aconseguir.

Mitjançant de l’ús dels mateixos, la persona va incorporant noves experiències, aprenentatges, coneixements... d’aquesta manera, se li inclou en les aules, pot funcionar com un xiquet més ja que compta amb els suports necessaris, esta és la idea, la integració i incorporació al ritme habitual de vida, allunyar-nos de l’exclusió i segregació en les aules ja que sinó, cada vegada s’obri més la bretxa entre els uns i els altres en compte de la conciliació.


Apuntar que ací el nostre paper com pedagogs també cobra rellevància a l´hora d’escolta i detecció de necessitats, recollida d’informació de les aules... amb tal de buscar  solucions i aconseguir l’objectiu de que l’educació arribe a tot el món de la mateixa manera sense cap inconvenient.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Com analitzar els materials (complementari)

Jaume Bonafé en un dels seus quaderns, en concret en el número 203, va fer referència a l'anàlisi dels materials. Hem decidit també ana...