Buscar este blog

jueves, 19 de diciembre de 2019

Analitzem un llibre de text de matemàtiques


El llibre de text a analitzar es un llibre amb accés virtual de forma gratuïta, ja que ens pareixia interessant la comparativa entre els llibres de pagament que ens manen en l’escola i els llibres gratuïts que trobem en internet.

Com a exemple, hem agafat aquesta activitat d’un llibre de matemàtiques de segon de primària, la qual ens pareix representativa del mètode a seguir que intuïm del llibre. El treball que tenim entre mans és, a partir d’aquesta activitat i les demés del llibre, deduir com planteja el/la mestre/a l’aula.

Volem recalcar la importància de la elecció del llibre de text donat que és recurs educatiu que s’ha elegit per a treballar en l’aula, pel que tenim que ser conscients i crítics amb el mateix, ja que d’ell dependrà el funcionament de la pròpia aula.

Pel que fa al llibre de text podem dir que està estructurat mitjançant activitats únicament, pel que els nens i nenes funcionaran mitjançant les explicacions del mestre/a i no per la informació encontrada en el llibre de text.

Aquest llibre ha estat elaborat per la Subsecretaria d’Educació Bàsica de la Secretaria d’Educació Pública, pel que no constarà d’Editorial, pel que podem afirmar que serà conseqüent amb les competències relacionades al currículum general. Açò ho podem corroborar amb la presentació del llibre, ja que afirma que la Secretaria d’Educació Pública revisarà de manera continua el llibre amb el propòsit de mantenir-lo actualitzat.

Un dels altres punts claus que volíem destacar de la presentació del llibre és el següent: ‘’L'ús estratègic d'aquest llibre per part dels mestres, articulat amb altres materials educatius, en particular amb el Llibre per el Mestre, i amb activitats congruents amb l'enfocament pedagògic, assegura una educació que propicia l'adquisició de coneixements rellevants i útils per a la vida, així com el desenvolupament d'habilitats i actituds per a l'aprenentatge permanent’’. Amb açò podem esbrinar que el funcionament en l’aula no dependrà sols d’aquest llibre i que no es centrarà en ell, sinó que necessitarà de recolzament per part de Mestre, com per exemple mitjançant el Llibre per al mestre, que és un recurs freqüent en el sistema educatiu, on el /la docent encontra un suport teòric a l’hora de efectuar les classes.

Ara ens agradaria prosseguir, amb l’anàlisi de l’activitat que hem escollit, en aquest cas l’activitat que hem escollit, com hem dit des d’un principi, està determinada per les competències en matemàtiques que es volen aprendre en el segon curs de primària.

Aquesta pàgina d’activitats està referida a les sumes i les restes i es titula «Quaranta-i-vuit».


La primera activitat relacionada amb aquesta tasca consisteix en que entre deu sumes i restes, deurem rodejar aquelles les quals el resultat sigui 48, pel que es farà de forma individual.

Pel que afecta a la segona activitat, consisteix en trobar tres formes de formar un 48 mitjançant sumes i restes.
I per últim, la tercer activitat serà posar en comú amb els companys i companyes els nostres resultats en les activitats anteriors.

Ens sembla molt significant l’estructura seguida per l’autora del llibre ja que al nostre parèixer planteja la mateixa mitjançant la forma de processar la informació que tenen els alumnes i les alumnes, per a poder així incrementar-la.

  • La primera activitat consistirà en l’assentament propi de les funcions de restar o sumar. A més d’açò no utilitza la forma tradicional de fer-ho, mitjançant simples plantejaments de sumes i restes i que els alumnes les resolguen, sinó encontrant aquella operació que done un resultat determinat, el que ens pareix interessant no sols per a la seu coneixement sinó també per a la fluïdesa del mateix.
  •  La segona part es aquella que assegura aquest assentament mitjançant la creació i la creativitat, el qual, ens pareix essencial a l’hora d’assimilar el coneixement de forma completa.
  • I per últim, en la tercera activitat ens planteja un aprenentatge entre iguals, on els mateixos alumnes discutixen i es comuniquen els seus resultats per a esbrinar la resposta correcta, que estimula tant la seva participació com la seva seguretat a l’hora d’efectuar o de parlar les respostes.

En conclusió, ens pareix un llibre compost per a l’aprenentatge de l’alumne/a i no per al mestre/a, el que ens pareix innovador, ja que la majoria de llibres de text estan enfocats al mestre, el qual causa que l’aula estiga focalitzada en el mateix. Per el contrari aquest llibre i les seves activitats deixen pas a donar més importància a l’alumne/a.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Com analitzar els materials (complementari)

Jaume Bonafé en un dels seus quaderns, en concret en el número 203, va fer referència a l'anàlisi dels materials. Hem decidit també ana...