El llibre de text a analitzar es un llibre amb
accés virtual de forma gratuïta, ja que ens pareixia interessant la comparativa
entre els llibres de pagament que ens manen en l’escola i els llibres gratuïts
que trobem en internet.
Com a exemple,
hem agafat aquesta activitat d’un llibre de matemàtiques de segon de primària,
la qual ens pareix representativa del mètode a seguir que intuïm del llibre. El
treball que tenim entre mans és, a partir d’aquesta activitat i les demés del
llibre, deduir com planteja el/la mestre/a l’aula.
Volem
recalcar la importància de la elecció del llibre de text donat que és recurs
educatiu que s’ha elegit per a treballar en l’aula, pel que tenim que ser
conscients i crítics amb el mateix, ja que d’ell dependrà el funcionament de la
pròpia aula.
Pel que
fa al llibre de text podem dir que està estructurat mitjançant activitats
únicament, pel que els nens i nenes funcionaran mitjançant les explicacions del
mestre/a i no per la informació encontrada en el llibre de text.
Aquest
llibre ha estat elaborat per la Subsecretaria d’Educació Bàsica de la
Secretaria d’Educació Pública, pel que no constarà d’Editorial, pel que podem
afirmar que serà conseqüent amb les competències relacionades al currículum
general. Açò ho podem corroborar amb la presentació del llibre, ja que afirma
que la Secretaria d’Educació Pública revisarà de manera continua el llibre amb
el propòsit de mantenir-lo actualitzat.
Un dels
altres punts claus que volíem destacar de la presentació del llibre és el
següent: ‘’L'ús estratègic d'aquest llibre per part dels mestres,
articulat amb altres materials educatius, en particular amb el Llibre per el
Mestre, i amb activitats congruents amb l'enfocament pedagògic, assegura una
educació que propicia l'adquisició de coneixements rellevants i útils per a la
vida, així com el desenvolupament d'habilitats i actituds per a l'aprenentatge
permanent’’. Amb açò podem esbrinar que el funcionament en l’aula no
dependrà sols d’aquest llibre i que no es centrarà en ell, sinó que necessitarà
de recolzament per part de Mestre, com per exemple mitjançant el Llibre per al
mestre, que és un recurs freqüent en el sistema educatiu, on el /la docent
encontra un suport teòric a l’hora de efectuar les classes.
Ara ens
agradaria prosseguir, amb l’anàlisi de l’activitat que hem escollit, en aquest
cas l’activitat que hem escollit, com hem dit des d’un principi, està
determinada per les competències en matemàtiques que es volen aprendre en el
segon curs de primària.
La
primera activitat relacionada amb aquesta tasca consisteix en que entre deu
sumes i restes, deurem rodejar aquelles les quals el resultat sigui 48, pel que
es farà de forma individual.
Pel
que afecta a la segona activitat, consisteix en trobar tres formes de formar un
48 mitjançant sumes i restes.
I
per últim, la tercer activitat serà posar en comú amb els companys i companyes
els nostres resultats en les activitats anteriors.
Ens
sembla molt significant l’estructura seguida per l’autora del llibre ja que al
nostre parèixer planteja la mateixa mitjançant la forma de processar la
informació que tenen els alumnes i les alumnes, per a poder així
incrementar-la.
- La primera activitat consistirà en l’assentament propi de les funcions de restar o sumar. A més d’açò no utilitza la forma tradicional de fer-ho, mitjançant simples plantejaments de sumes i restes i que els alumnes les resolguen, sinó encontrant aquella operació que done un resultat determinat, el que ens pareix interessant no sols per a la seu coneixement sinó també per a la fluïdesa del mateix.
- La segona part es aquella que assegura aquest assentament mitjançant la creació i la creativitat, el qual, ens pareix essencial a l’hora d’assimilar el coneixement de forma completa.
- I per últim, en la tercera activitat ens planteja un aprenentatge entre iguals, on els mateixos alumnes discutixen i es comuniquen els seus resultats per a esbrinar la resposta correcta, que estimula tant la seva participació com la seva seguretat a l’hora d’efectuar o de parlar les respostes.
En
conclusió, ens pareix un llibre compost per a l’aprenentatge de l’alumne/a i no
per al mestre/a, el que ens pareix innovador, ja que la majoria de llibres de
text estan enfocats al mestre, el qual causa que l’aula estiga focalitzada en
el mateix. Per el contrari aquest llibre i les seves activitats deixen pas a
donar més importància a l’alumne/a.
No hay comentarios:
Publicar un comentario