Introducció.
Aquest text
del professor del departament de didàctica i organització escolar i professor
d'aquesta assignatura, Carles Monclus, ens trasllada a la reflexió sobre un
material en específic, les TIC. En la reflexió feta pel professor encontrem una
contraposició respecte a diferents perspectives de com entendre i com gestionar
les TIC, que ens conduirà a una pregunta fixa: "Són les TIC materials
definitius?", i amb definitius volem dir que son aquells
materials que, per fi, propicien al desenvolupament de l'alumne/a i deixa de
costat la banalització de l'aula centrada únicament en un material i els
continguts que en aquests encontrem, com en el cas dels llibres.
Reflexió
del professor.
La
proposta exposada pel professor, aquesta vegada, anem a projectar-la de una
forma diferent; mitjançant extractes del text i desenvolupant els mateixos amb
la perspectiva extreta pel professor. Ja que el debat que es formà en classe
estigué planejat d'aquesta manera, condicionant el debat a aquesta part del
text que l'alumne/a exposava fent la seva pròpia reflexió.
El primer
extracte del text que creiem que es representatiu de les idees que el mateix
exposa i que fonamenta el punt de vista del professor és el següent: "No
compartesc en absolut el discurs apocalíptic que veu en la introducció de les
noves tecnologies la font de tots el mals, però tampoc la idea que
utilitzar-les ja implica, en sí mateixa, innovació o renovació pedagògica".
Aquesta part del text creiem que marca el fil conductor que el mateix portarà
durant tot el restant, ja que des d'un principi fa referència a les tecnologies
como una eina o ferramenta fruit del sistema neoliberal, i que el sistema
educatiu ha adoptat aquesta com recurs educatiu sense donar pas a la seva
reflexió. Deiem reflexió, perquè com ve diu el paràgraf elegit, l'autor està totalment
en contra de l'eliminació de les mateixes, ja que a pesar d'estar toxificades
per les condicions neoliberals, són una eina útil en l'aula, pel que devem
d'utilitzar-la per a un propòsit de renovació pedagògica.
Seguint
analitzant el que exposa el text, també veiem un apartat dedicat a la
importància del debat entre processos i productes. El text comença contant-nos
que la pedagogia tecnològica centrada en el resultat s'ha anat emancipant del
segle passat i han passat de anomenar-se resultats a anomenar-se competències.
L'obtenció de competències és un apartat que va establert en quasi totes les
lleis educatives "actuals" de l'Estat espanyol. Tornant a fer
referència a les paraules explícites de l'autor "parlar de competencies
s'ha convertit en una manera de parlar dels objectius operatius o metes
d'aprenentatge per tal d'establir estàndars d'avaluació". Prosseguint
amb aquesta idea encontrem una defensa a ultrança del procés per part de Raths,
ja que ens planteja que sense el procés, no existeix la possibilitat del paper
actiu de l'alumne/a.
En mode de
conclusió, com hem vist ja, repetides vegades, en l'assignatura el procés en sí
necessita de una seqüència didàctica per a donar-li vida a l'aula. El autor ens
dona dos primeres possibilitats de caràcter tradicional i dues, que son el
model de projectes de treball i el model d'investigació i aprenentatge
cooperatiu, que no solament donen pas a les noves tecnologies com a eines de
recolzament, sinó que també possibiliten el aprenentatge i el paper actiu dels
alumnes i la possibilitat d'aprendre entre ells i elles.
La nostra
reflexió.
Aquestes
línies de reflexió les anem a començar amb una pregunta que ens ve a la ment
després de la lectura d'aquest text: Com de possible és que les tecnologies ens
ajuden a sortir del plantejament mercantilitzant del sistema neoliberal quan
aquestes són una eina del mateix?
El que
pretenem amb aquesta pregunta no és rebutjar de l'idea de la integració de les
noves tecnologies en l'àmbit educatiu i negar-les la possibilitat d'ajuda
davant de l'aprenentatge de l'alumne/a i el procés que aquest necessita.
Tot el
contrari, el que creiem és que es necessita de una precaució davant de
l'utilització d'una eina que ha estat creada pel sistema com a reproductora del
mateix.
Per una part,
baix el nostre punt de vista, es deuria de informar a l'alumnat, en una primera
instància, de que les noves tecnologies són un material, i açò significa, per a
nosaltres, que recolza el seu aprenentatge però no basa el mateix. L'informació
que extraiem de les TICS deuen passar per la seva perspectiva i ajudar a
formar-se e informar-se, no deu ser plantejada com un dogma.
I per altra
part, creiem que el paper del mestre/a en aquest cas es important, ja que deu
de tenir cura de l'acte d'educar, i açò significa que cuide a l'alumnat de les
noves tecnologies i la despersonalització que aquestes poden ocasionar durant
el procés.
No hay comentarios:
Publicar un comentario