Entenem
per espai educatiu aquell en què trobem els elements i una
distribució clau pel que fa a l'educació. És un “element” clau
en el procés i desenvolupament de l'aprenentatge d'aquells que ho
componen. També ens referim al mateix per a parlar d'un altre tipus
d'escenaris (diferents a l'aula) , o contextos en què es dóna peu a
què l'estudiant es desenrotlle en la seua capacitat creativa i
d'innovació. Qualsevol lloc en què es puga establir una trobada
educativa.
Si
parlem d'este, també és important parlar de l'organització del
mateix, perquè esta juga un paper clau. Els espais educatius han de
tindre com a característica inherent la flexibilitat, perquè han de
buscar l'adaptar-se a les necessitats i interessos dels alumnes.
És
per això que suposen un repte per als docents, perquè està en la
nostra mà eixa distribució que s'establix, és tasca nostra
l'observar com es mou l'aula amb tal de readaptar els espais per a
aconseguir la major eficiència i productivitat. Hem de buscar que en
este es donen moltes més possibilitats que limitacions.
L'interessant és fer de l'aula com una espècie de laboratori on es
propicien noves experiències, perquè açò anirà de la mà de
l'interés dels xiquets cap a les sessions i de la seua atenció.
L'aula és un lloc viu, per la qual cosa cal escoltar-ho. A més,
sempre serà important que convertim este lloc en aquell en què tant
professors, però sobretot discents puguen aprofitar al màxim els
recursos de què disposen.
Tornem
al tema de l’organització de l’aula, esta vegada centrant-nos en
el text de Loughlin, C.E.; y Suina, J.H. “El ambiente de
aprendizaje. Diseño y organización”.
Com
ja hem pogut intuir, açò no és quelcom que caiga en buit, de fet
té una influència directa tant en l'aprenentatge i conducta dels
xiquets com en l'experiència del professor.
A
vegades, el docent té una idea en la seua ment per a la distribució
i espera la reacció dels alumnes d'una forma concreta (com la que
l'albira en la seua ment) , però a l'hora de la veritat es troba amb
un panorama totalment distint. Açò no significa que els alumnes no
estiguen emprant adequadament l'aula, si no que no hi ha hagut la
mateixa lectura del missatge que mana l'espai, per la qual cosa el
decent ha de ser flexible davant d'eixes senyals i no frustrar-se.
En
el text ens introduïxen diferents conceptes amb què expressar-nos i
en els que basar-nos a l'hora d'estructurar la nostra aula com poden
ser: l'espai central, les unitats potencials, les unitats
d'activitat, els espais per al moviment, les zones de pas, l'espai
mort...
Bàsicament
el que ens volen transmetre amb esta lectura és unes nocions basades
en casos reals on després de l'observació, han arribat a unes
conclusions generals a saber sobre com acostar-te a una primera
organització de l'aula.
Ens
comenten que és important establir zones d'activitat i d'alguna
forma aclarir quina tasca s'exercirà ací, per la qual cosa hem de
buscar la forma d'equipar eixe espai de la millor manera possible
segons la temàtica que tractem. Per mitjà d'esta tècnica,
aconseguirem també que els alumnes no treballen sempre en grups
grans si no que es facen grups de treball més xicotets en els que
ells mateixos es decanten pels seus interessos i preferències. També
podria ser cridaner un espai central, ampli on poder ajuntar-se tots
i fer un plantejament diferent per a les classes.
Ací
és interessant parlar de les unitats potencials. Com hem comentat
anteriorment, a vegades els professors estructuren una forma però
després els xiquets no li donen e ús esperat. Els discents tenen
una percepció diferent dels professors, que des de la seua postura
adulta, passen per alt els factors més cridaners per als alumnes. És
per això que diem que és important atendre a eixes reaccions,
perquè si els xiquets han decidit adoptar un nou espai per a una
nova funció, treballaran més segurs i còmodes en eixe que ells
mateixos han fet propi.
No
podem passar per alt que les aules compten amb espais per al
moviment, necessitem comptar amb espais aclarit. Açò ho percebem
per mitjà de l'ús, perquè observant i fent canvis podem evitar
factors com la interrupció dels uns als altres, el que es preste
poca atenció, que hi haja trobades conflictives ens grupos... A més,
si conformem espais ben diferenciats, també previndrem la
superposició dels mateixos, perquè els suggeriments de
l'organització espacial poden ser molt més intenses que les regles
o les consideracions del sentit comú adult.
Com
no podia ser de cap altra manera, també hem de comptar amb zones de
pas, el ritme de l'aula funciona millor quan no s'entorpeixen els uns
als altres. Han de ser clares i estar despejades, no es deuen
d'emprar per a altres funcions perquè la seua ja és rellevant de
per si. Amb estes zones també podem focalitzar l'atenció dels
xiquets a unes àrees u a altres.
Com
a aportació personal, ens agradaria afegir que considerem que hi ha
més factors que influïxen i que per això no podem passar per alt
el que l'espai siga un lloc acollidor, un lloc segur on es de peu al
desenrotllament de qualsevol tipus e capacitats (a nivell emocional,
físic, intel·lectual o social) ; que no es llimite a un espai
tancat si no que també podem comptar amb l'exterior, amb tot el que
ens rodeja amb tal d'esprémer-ho al màxim per a fer-los arribar als
xiquets l'aprenentatge; afegim la importància que l'aula compte amb
bona ventilació i il·luminació.
Així,
ens quedaria per dir que a vegades les classes estan muntades de
manera que es perpetuen uns rols, com per exemple el que la tarima
del professor present la seua taula enlaire (com a estratègia de
superioritat i vigilància) , per la qual cosa pensem, parlant d'eixa
estructuració de l'aula, estaria bé recordar que esta mateixa la
conformem tots, que tots nosaltres tenim veu i li donem eixa vida de
què parlàvem anteriorment.
No hay comentarios:
Publicar un comentario