La
classe de avui ha estat centrada en el text de Montessori que exposa
les seves idees sobre el mètode en el que basa la seva teoria sobre
l'aprenentatge i els materials que utilitza per a afavorir el mateix.
La
sessió s'ha plantejat des d'una perspectiva de comunicació creuada
entre els alumnes i les alumnes. En ella han sorgit diferents idees
tant interessants com contraposades.
La
suposició en la que anem a focalitzar la nostra opinió sobre el
mètode esmentat es la referent a la disposició de materials
depenent de la suposició de maduresa que determinen aquelles
persones que ofereixen els materials en sí.
El
que volem dir amb açò, és que moltes vegades se'ls atribueix un
nivell de maduresa a certs materials ficant-los fora de l'abast de
certs públics que poden estar interessats en ells i, en
conseqüència, el que provoquem es una criba d'edat
que afecta als materials i la seva utilització pel públic de certa
edat.
Per
altra part, encontrem en el text referent a l'obra de Montessori una
afirmació que ens fa reflexionar sobre el paper hegemònic que
exerceix l'imaginari autoritari que es tradueix en figures important
al voltant de, en aquest cas, els xiquets, com poden ser els/les
mestres o els pares o mares.
La
frase que ens ha fet reflexionar és la següent: quan els
xiquets volen utilitzar coses que no foren joguets, eren
immediatament impedits per un: estigues quiet, no toques! Que es
repetia més o menys emfàticament cada vegada que les seves
manetes s'acostaven a objectes nostres.
Distanciant-nos
un poc del tema inicial, ens agradaria fer una petita reflexió sobre
aquestes figures autoritàries que no solament determinen els
materials als que podem accedir sinó la nostra pròpia experiència,
que es la base de la pedagogia com a tal.
Com
a últim, ens agradaria fer referència al final del text de
Montessori, on la mateixa ens diu la importància en aquest cas del
paper del mestre o la mestra, que deu assegurar-nos el viure aquestes
experiències deixant de costat el sistema autoritari que ens limita
a l'hora de viure. A nosaltres ens agradaria subratllar aquesta
reivindicació per part de l'autora i fer-nos precursors de una nova
pedagogia per part dels mestres que presente no, únicament llibertat
a l'hora d'utilitzar els materials sinó dibuixar una diferència
davant de la figura autoritària, donant lloc a un ecosistema
igualitari dins de l'aula.
No hay comentarios:
Publicar un comentario