Buscar este blog

jueves, 19 de diciembre de 2019

Xarla Jaume Martínez Bonafé


Introducció

El passat 21 d'octubre vam rebre al professor Jaume Martínez Bonafé, especialista en instruments recolzament didàctic. Va mostrar la seva visió sobre les diferents formes de treball que possibiliten els materials i una extensa reflexió sobre ells que, després, donà lloc a un debat mitjançant les diferents preguntes dels companys i companyes.
La reflexió del professor va estar principalment centrada en l'utilització del llibre com a suport principal de les diferents matèries, al igual que també va reflexionar, a més de diferents possibles materials o didàctiques, sobre l'estructura del sistema educatiu centrat en les mateixes matèries.



Reflexió del professor

El professor va decidir centrar-se, primerament, en l'ús del llibre, que el planteja des d'una perspectiva tradicional i, pràcticament, obsoleta. La problemàtica que planteja Jaume Martínez davant el rebuig del llibre de text és la mateixa historicitat d'aquest, amb açò el que vol dir es que el mètode tradicional s'ha impost històricament en l'aula mitjançant el llibre de text, el que ha propiciat a una comoditat de suport didàctic del mateix sistema educatiu que rebutja, en la seva gran part, innovar, ja que pot ocasionar la mateixa desestructuració de l'aula des de la seva perspectiva.

De totes formes, com deia Bauman, la societat es de caràcter líquid i per tant, canviant, i al igual que canvia la societat, l'aula, com a part d'ella, també canvia i amb ella, les necessitats dels alumnes. Per tant, la metodologia en l'aula centrada en el llibre s'ha quedat enrere en quant a l'avanç de la mateixa societat. Pel que el que ens diu el professor, es que donem un pas avant a l'hora d'innovar deixant passar noves metodologies i arriscant-nos en l'aula.


La nostra reflexió

El sistema educatiu planteja diferents problemes a l'hora del desenvolupament de l'alumnat, i no tant sols personal, sinó també a l'hora de desenvolupar competències que ens ajuden a integrar-nos en una societat futura.

La principal errada del sistema educatiu, deixant de costat la sistematització del mateix, ve a mans de la seva estructuració, que està plantejada en diferents matèries o assignatures que representen les competències que ens demanda la societat per a ser membres útils de la mateixa.

I, quina problemàtica hi ha amb les assignatures? No sols considerem que el llibre es un material que ha quedat relegat a una època passada, el mateix plantejament de l'estructura, centrada en el temps i en la distribució d'aquest centrat únicament en el contingut, impedeix el sorgiment de capacitats que veiem necessàries, com poden ser l'innovació, la capacitat crítica, la creativitat, la comunicació o retroalimentació entre els diferents punts de vista entre professor/a i alumne/a.

Açò dona lloc al retrocés didàctic que suposa el llibre de text, ja que el mateix marca els temps i continguts i limita a que el alumne desenvolupe qualsevol qualitat que hem dit en anterioritat, a més de tot el que ens ha dit el professor sobre la condició de comoditat que suposa el mateix llibre de text.

En conclusió, creiem que el plantejament estructural del sistema educatiu mitjançant assignatures i amb el recolzament del llibre deixa de costat el potenciament de l'alumne/a com a futur membre d'una comunitat i d'una societat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Com analitzar els materials (complementari)

Jaume Bonafé en un dels seus quaderns, en concret en el número 203, va fer referència a l'anàlisi dels materials. Hem decidit també ana...