Introducció
El passat 21 d'octubre vam rebre al
professor Jaume Martínez Bonafé, especialista en instruments recolzament
didàctic. Va mostrar la seva visió sobre les diferents formes de treball que
possibiliten els materials i una extensa reflexió sobre ells que, després, donà
lloc a un debat mitjançant les diferents preguntes dels companys i companyes.
La reflexió del professor va estar
principalment centrada en l'utilització del llibre com a suport principal de
les diferents matèries, al igual que també va reflexionar, a més de diferents
possibles materials o didàctiques, sobre l'estructura del sistema educatiu
centrat en les mateixes matèries.
Reflexió del professor
El professor va decidir centrar-se,
primerament, en l'ús del llibre, que el planteja des d'una perspectiva
tradicional i, pràcticament, obsoleta. La problemàtica que planteja Jaume
Martínez davant el rebuig del llibre de text és la mateixa historicitat
d'aquest, amb açò el que vol dir es que el mètode tradicional s'ha impost
històricament en l'aula mitjançant el llibre de text, el que ha propiciat a una
comoditat de suport didàctic del mateix sistema educatiu que rebutja, en la
seva gran part, innovar, ja que pot ocasionar la mateixa desestructuració de
l'aula des de la seva perspectiva.
De totes formes, com deia Bauman,
la societat es de caràcter líquid i per tant, canviant, i al igual que canvia
la societat, l'aula, com a part d'ella, també canvia i amb ella, les
necessitats dels alumnes. Per tant, la metodologia en l'aula centrada en el
llibre s'ha quedat enrere en quant a l'avanç de la mateixa societat. Pel que el
que ens diu el professor, es que donem un pas avant a l'hora d'innovar deixant
passar noves metodologies i arriscant-nos en l'aula.
La nostra reflexió
El sistema educatiu planteja diferents
problemes a l'hora del desenvolupament de l'alumnat, i no tant sols personal,
sinó també a l'hora de desenvolupar competències que ens ajuden a integrar-nos
en una societat futura.
La principal errada del sistema
educatiu, deixant de costat la sistematització del mateix, ve a mans de la seva
estructuració, que està plantejada en diferents matèries o assignatures que
representen les competències que ens demanda la societat per a ser membres
útils de la mateixa.
I, quina problemàtica hi ha amb les
assignatures? No sols considerem que el llibre es un material que ha quedat
relegat a una època passada, el mateix plantejament de l'estructura, centrada
en el temps i en la distribució d'aquest centrat únicament en el contingut,
impedeix el sorgiment de capacitats que veiem necessàries, com poden ser
l'innovació, la capacitat crítica, la creativitat, la comunicació o
retroalimentació entre els diferents punts de vista entre professor/a i
alumne/a.
Açò dona lloc al retrocés didàctic
que suposa el llibre de text, ja que el mateix marca els temps i continguts i
limita a que el alumne desenvolupe qualsevol qualitat que hem dit en
anterioritat, a més de tot el que ens ha dit el professor sobre la condició de
comoditat que suposa el mateix llibre de text.
En conclusió, creiem que el
plantejament estructural del sistema educatiu mitjançant assignatures i amb el
recolzament del llibre deixa de costat el potenciament de l'alumne/a com a
futur membre d'una comunitat i d'una societat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario